knoevele met Ria

Even voorstellen: wij zijn Fiamma en Bert Reijnders en onze twee dochters Ria en Anja. Ria is ons meervoudig gehandicapt dochtertje waarvoor deze dag (samen met ons) georganiseerd is. Ria heeft een chromosomale deletie. In 1997 is er onderzoek naar gedaan. Er blijken wereldwijd slechts 10 andere gevallen bekend te zijn met elk een andere ontwikkeling. Dat maakt het voor ons moeilijk omdat je niet kunt voorspellen wat de toekomst brengt. Dat neemt niet weg dat wij blij zijn met onze Ria. Zij is een vrolijk meisje dat elke dag weer plezier heeft.

Vandaag moesten wij allemaal heel vroeg uit de veren om op tijd te vertrekken met 2 vrijwilligers van Stichting De Knoevel, te weten Harrie en Ron.

Reeds eerder heeft Harrie bij ons gevraagd wat Ria graag doet en wat zij leuk vindt. Haar lievelingsbezigheden zijn koken en uiteraard zelf lekker eten. Gisteren was Ria al opgewonden en nieuwsgierig wat er vandaag gaat gebeuren. Het moest namelijk allemaal een verrassing blijven.

Om 8 uur stonden we dus allemaal netjes gereed in de gang te wachten. Op onze oprit stond al een sjieke grote taxibus te wachten. Maar dit was al onze eerste verrassing want in deze auto gingen wij vandaag de hele dag op pad. Eenmaal allemaal ingestapt zetten wij koers naar Mestreech.
Aangekomen bij hotel Van der Valk werden wij verrast met een heerlijk uitgebreid ontbijt. Lekker ontspannen en rustig samen ontbijten. Iets dat bij ons thuis vanwege de drukke werkzaamheden niet altijd even gemakkelijk te realiseren is. Het was dus lekker smullen voor ons (pannenkoeken, verse broodjes en noem maar op).
Vervolgens op pad naar onze volgende verrassing. Terug naar huis lijkt het wel. Maar, dat is niet zo. We rijden door naar Schimmert. Wat is hier dan te zien vragen wij ons af? Blijkt er een echte chocoladefabriek gevestigd te zijn in het bedrijfspand. Deze fabriek (Vissers Chocolade) draagt Stichting de Knoevel een warm hart toe.
We krijgen allemaal een schort om, een netje voor onze haren en krijgen uitleg over het maken van chocolade en het maken van bonbons. We mogen zelfs meehelpen met het maken van grote chocolade paaseieren en krijgen onze eigen chocolade om verschillende soorten paaseieren en paashazen mee te maken. Heerlijk lekker samen knoeien met de chocolade. Ria heeft het geweldig gevonden om samen chocoladedingen te maken.
Na afloop kregen we zelfs alle zelfgemaakte chocolade mee haar huis. We hebben er nog weken samen van gesnoept. En dan maar klagen dat we te dik worden! Ria heeft het aan iedereen verteld.

Inmiddels middag geworden weer naar onze volgende afspraak. Op naar ristorante Da Roberto waar we door de eigenaar hartelijk worden ontvangen. Hartstikke gezellig! De dag is eigenlijk voor ons al geslaagd maar de verrassingen gaan nog door.
Ria kookt graag dus de volgende verrassing past helemaal in haar straatje. We gaan naar het buurthuis in Biesland. Hier heeft Ria samen met Anja, Harrie en Ron gekookt, nadat ze gezellig samen in de Sligro inkopen hebben gedaan. Ria heeft zelf het menu mogen opstellen.
’s-Avonds hebben we ons allemaal kogelrond gegeten in de heerlijke lekkere specialiteiten die Ria, Anja, Harrie en Ron voor ons hadden gekookt (Brusctetta, zoervleisch met friet en sloaj! en een toetje toe !) en gezellig met vrienden en familie gekletst. Voor Ria en ons allemaal een werkelijk heerlijke en calorierijke dag! Daarna naar huis en nog net het bed gehaald om lekker na te dromen.
Fantastisch wat Stichting De Knoevel en haar medewerk(st)er(s) allemaal doen. Hartelijk dank voor deze geweldig fijne dag!

ballonvaart van Sem.
familie partouns in de efteling