Levi in de Efteling

PicsArt_1461179917464PicsArt_1461179522621PicsArt_1461180162264Eind november kwam ik in contact met Stichting de Knoevel en na het uitwisselen van informatie kregen we 2 overnachtingen in Bosrijk aangeboden!
Ik was een beetje overrompeld van dit gulle aanbod en kon het eerst ook even niet geloven maar het was écht waar.

Levi is 6 jaar en is al vanaf zijn geboorte ernstig en meervoudig beperkt, hij kan zich niet zelfstandig voortbewegen en hij kan ook niet praten.
Ook is hij vaak zó ziek dat hij opgenomen moet worden in het ziekenhuis.
Als alleenstaande moeder alleen is het een enorme klus om met Levi 3 dagen van huis te gaan dus mochten mijn ouders die zich ook dagelijks inzetten voor Levi gezellig mee.
Omdat Levi niet goed tegen de kou kan besloten we om een appartement in Bosrijk te boeken in April en hoopte dat het weer dan een beetje zou meewerken.

Omdat we ons enorm op dit uitje verheugden duurde de 5 maanden wachten erg lang maar 13 April was het dan eindelijk zover.
Het kon op geen beter moment gepland zijn want vanaf Pasen is Levi twee weken flink ziek geweest.

We vertrokken Woensdag om 9.00 uur naar de Efteling en kwamen er rond 10.30 uur aan.
We zijn toen even iets gaan drinken in het restaurant van Bosrijk en daarna zijn we het park ingelopen.
We hebben uitgebreid het sprookjesbos bekeken en zijn daarna een lekkere pannenkoek gaan eten in het pannenkoekenhuis in de Efteling.
Toen was het tijd om eens in wat attracties te gaan. We besloten te starten met een boottochtje en Levi genoot zichtbaar. Het weer was mooi, de zon scheen en het was lekker warm.
We genoten er samen van om Levi zo vrolijk en gelukkig te zien.

Rond 17.00 uur zijn we terug naar Bosrijk gelopen om ons appartement te gaan bekijken.
Het appartement was leuk ingericht en er stonden 4 slaapmutsjes klaar, een schaaltje fruit, een fles prosecco en kinderchampagne, een douchesetje voor Levi en een voorleesboekje.
Ook was er een bubbelbad in de badkamer. Levi heeft thuis geen bad en kan dus onwijs genieten van een bubbelbad.
Nadat we onze spulletjes hadden ingeruimd zijn we in het restaurant van Bosrijk gaan eten.
We bestelden voor ons vieren een houthakkerspannetje.
Dit was een grote pan gevuld met 4 soorten vlees, groente en aardappeltjes.
Het was superlekker. Ondertussen kwam Klaas Vaak de kinderen in het restaurant begroeten en daarna meenemen naar het leeshoekje.
Hier vertelden Klaas vaak en de zandman een verhaal.
Na dit verhaal zijn we naar ons appartement gegaan en om 21.30 uur ook allemaal gaan slapen.
We waren allemaal moe van dit leuke en intensieve dagje!

Donderdag waren we al om 8.00 uur wakker en hing er een mooie tas aan de voordeur met lekkere broodjes en verse jus.
Na het ontbijt maakte we ons weer klaar voor een nieuwe dag in de Efteling.
We zijn door Bosrijk gewandeld en zagen nu goed hoe mooi het park is, er staan hele mooie huizen en het is er vredig en rustig.
Het beloofde weer een mooie zonnige dag te worden en we hadden onze jassen niet nodig.
Op deze dag hebben we heel veel attracties bezocht, het was niet druk en de wachttijden waren maar 5 minuten.
Levi houdt wel van een beetje actie en het kan allemaal niet hard genoeg gaan. We merkten op dat het personeel van de Efteling ontzettend vriendelijk is en zeer meewerkend.
Het was enorm fijn om met Levi niet het hele park in één dag te hoeven doen, zeker omdat we Levi steeds uit zijn wagen moesten tillen en in een attractie moesten zetten.
We gingen nu in een aantal attracties en daarna weer even ergens rustig zitten om wat te eten of drinken en rond te kijken.

Om 17.30 uur liepen we weer richting Bosrijk om weer lekker te gaan eten in het restaurant.
Na het eten zijn we naar het zwembad gegaan en ook daar waren ze enorm vriendelijk en meedenkend.
Het zwembad was klein maar ontzettend mooi en netjes en zeker geschikt voor mindervaliden.
Om 21.30 uur vertrokken we weer naar het appartement en ging iedereen weer moe maar voldaan naar bed.

Vrijdag werden we weer verrast met een lekker ontbijt en zijn we onze spullen gaan inpakken.
Het weer was niet zo best, het regende.
Ondanks de regen lieten we ons niet tegenhouden en zijn we weer het park ingegaan om de leukste attracties nog eens te gaan meemaken.
Ook zijn we naar de show van Ravelijn gaan kijken.
Ook hebben we nog wat souvenirs voor Levi gekocht zodat hij nog wat leuke herinneringen eraan overhoud.

Wij willen stichting de Knoevel en alle donateurs ontzettend bedanken voor dit prachtige geschenk!
Het was voor ons ontzettend mooi om te zien hoe Levi na alles wat hij al heeft moeten meemaken gewoon drie dagen even geen zorgen of verdriet had.
Hij heeft drie dagen non-stop gelachen. Zo hard dat hij er zelf de slappe lach van kreeg. Hij heeft zichtbaar genoten van alles en wij ook, en dat is ook wel duidelijk te zien op alle foto’s.
Even drie dagen niks moeten terwijl alles mag!

Ontzettend mooi dat jullie je inzetten voor deze kinderen!
Het was magisch we zullen dit nooit meer vergeten.

Kim Thewessen
Levi van de Reijt
Rob en Leonarda Thewessen.

Naar de kermis en ook nog een boottocht !
Floor en haar familie geknoeveld.